Flickan i isen av Robert Bryndza

Andrea Douglas-Brown befinner sig på fel sida floden, den sidan var de mindre bemedlade bor och håller till. Hon vet att hon inte är säker och allt hon har i huvudet är att ta sig till en plats där hon kan få täckning på sin mobil och ringa efter sin fars chaufför. Så långt hinner hon inte innan en bil dyker upp och sedan går allt fort.
Lee har varit arbetslös en längre period och för att få ut understöd måste han jobba. Han inser att han ändå haft tur som jobbar som trädgårdsmästare nära var han bor. Vädret den här dagen är erbarmligt men eftersom Lee inte har fått ett samtal om att jobbet är inställt så är det bara för honom att ta sig dit. Den anlagda lilla sjön har fått en lager med is på sig och det är där Lee upptäcker att ett finger sticker upp ur isen. Fingret sitter fast på en hand och handen sitter fast i en arm som sitter fast i en ung kvinna.
Kriminalkommissarie Erika Foster har förflyttats från Manchester efter en händelse som påverkat både hennes privatliv och arbetslivet. Mjukstarten som hon hade tänkt sig blir det inget av utan hon blir satt som utredningsledare i fallet med den döda kvinnan i isen.


Den här boken är lite blandad. Ibland seg, ibland spännande, en del intressanta karaktärer och andra helt ointressanta. Lite svårt hade jag att acceptera Erika Fosters agerande emellanåt och att cheferna skulle ge henne så pass lösa tyglar. Det normala känns ändå att poliser i böcker åker på lite mer reprimander när de agerar efter eget huvud. Erika Foster är en karaktär som jag tror behöver någon mer bok för att riktigt bli en person. Hon känns lite diffus och jag fick aldrig grepp om henne på riktigt. Jag hade mina aningar rätt tidigt om vem mördaren skulle vara och jag fick rätt. I den här boken tog det inte bort något från läsupplevelsen så det gjorde inget. Känslan jag har är att det här är en serie som kommer att bli bättre för varje bok.

Läsvärd. Lagom spännande och lättläst för att kunna läsas överallt.

Flickan i isen finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar