Rävlystnad av Solveig Vidarsdotter

Under en skidtur noterar Ebba en grop och skidar fram för att se vad det är för något. Det visar sig vara en ung kvinna som tidigare bodde i byn. Att Noomi är död inser Ebba på en gång och hon skidar iväg till byn så fort hon kan för att ringa polisen. Ebba väljer att ringa polisen Ingrid Kvarnberg direkt istället för att gå den vanliga vägen. Ingrid är van vid det förfarandet eftersom hon jobbar på landsbygden och hon rapporterar in dödsfallet till polisen. Det blir Ingrid och Erland som får order att åka till Stora Blåsjön.

Det här är tredje boken i serien om Kvarnberg och Skogmo och den här boken sticker inte ut. Miljöbeskrivningarna tillför mycket i boken medan frågan vem som är mördare inte är så spännande. Jag föredrar deckare där man inte tidigt kan räkna ut vem som är delaktig i dödsfallet och där man som läsare omedvetet klurar över saker. Ingrids privatliv och särbo känns ibland mer intressant är morden hon ska utreda. Jag vet att jag inte kommer att komma ihåg mycket av den här boken om någon månad men jag uppskattade den medan jag läste den.

Läsvärd. En deckare som ger en fina naturbeskrivningar men mindre spänning.

Rävlystnad finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar