Arthur och hans vänner av Mikael Lindnord


Arthur är gatuhunden som Mikael Lindnord träffade när han var i Ecuador och tävlade. Arthur kom sedan till Sverige tack vare Mikael och blev en del av Mikaels familj. Den här boken tar upp Arthurs liv i Sverige och ett par tillbakablickar.

Delarna i boken som handlar om Arthur och hans liv irriterade mig bara några gånger. Jag har lite svårt att förstå inställningen som Mikael och hans familj har. De anser nämligen att det är okej att Arthur springer runt men att det skulle vara bra att kunna kalla in honom. För mig är det en väldigt respektlös inställning till andra människor och andra hundar. Kan man inte kalla in sin hund så är det bara att hålla den kopplad. Alla uppskattar inte lösa hundar. Sedan har jag lite svårt att förstå hur Mikaels fru står ut, det verkar som om hon får ta allt tråkigt i vardagen medan Mikael fokuserar på sig själv och sitt tävlande/tränande.

Det som gjorde mig mest irriterad i boken är delarna om andra människor som skaffat sig hundar utan hem. Jag vägrar säga adoptera, de har köpt hund inte adopterat. En del av berättelserna handlar om hundar med extrema problem som i ärlighetens namn borde ha avlivats. En av hundarna blev blind som äldre och tappade sedan kraften i sina bakben. Istället för att avliva skaffade ägaren en vagn åt hunden... Sedan så var det någon hund med extrema rädslor som enbart blev något bättre efter ett par år. För min del är det inte etiskt korrekt att hålla liv i ett djur som går runt och är livrädd för allt dygnet runt. Det som är positivt med berättelserna är att det förhoppningsvis får en del människor att tänka om när det gäller att importera hundar från hundräddningsföretag, givetvis tjänar de på att skicka iväg hundar till godtrogna människor. Boken kan kanske få någon att inse att hundarna i många fall har en hel del problem. Att de sedan kan bära på en massa sjukdomar och skit borde givetvis göra att ingen köper en gatuhund efter att ha sett en bild av den på nätet.

Inte läsvärd. Lite för romantiserad bild av hur goda människor är som köper gatuhundar.

Arthur och hans vänner finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar