Pendeln. Ett barnbarn utforskar sin familjs nazistiska förflutna av Julie Lindahl

Julie tillbringar sina första år i Brasilien. Landet som hennes tyska morföräldrar hade bosatt sig i efter att ha lämnat Tyskland och flyttat runt i olika länder. Julie hann aldrig skapa något förhållande till sin morfar för han dog när hon var ung men mormodern som kom att flytta tillbaka till Tyskland har hon en relation till. Ingen i familjen pratar om vad hennes morfar gjorde under kriget men Julie har haft sina aningar. När hon får svart på vitt att hennes båda morföräldrar tillhörde SS under kriget blir det starten på hennes resa i morföräldrarnas fotspår.

Eftersom jag mest har läst böcker ur offrens synvinkel kändes det här som en bra bok att läsa. Att få förståelse för hur generationer påverkats av att ha haft Nazister i sin familj och kunskapen om vad de har gjort. Jag vill verkligen gilla den här boken för man får verkligen en inblick i familjen och hur det förflutna påverkat och påverkar. Men tyvärr så gillade jag den inte, porträttet som skapas av Oma och beskrivningen morföräldrarnas arbetskraft ger av hur deras liv var gav liv åt boken medan mycket annat bara kändes segt. Jag hade verkligen hoppats på en bra läsupplevelse men boken nådde inte riktigt fram.

Inte läsvärd. Det här är en intressant bok om ett barnbarn som försöker göra upp med en historia som hon inte är ansvarig för. Att jag ger den betyget Inte läsvärd beror inte på att den inte är intressant utan på att den inte grep tag i mig.

Pendeln: ett barnbarn utforskar sin familjs nazistiska förflutna finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar