Låt mig ta din hand av Tove Alsterdal

Två vuxna systrar med en gemensam barndom men med vitt skilda liv. Helene lämnade förorten och utbildade sig till arkitekt och lever nu ett bra liv med man och två barn. Charlie tog sig aldrig bort från förorten och klarar sig tack vare sin förmåga att få människor att göra det hon önskar. 04.13 en söndagsnatt faller Charlie från sin lägenhet på elfte våningen och dör omedelbart. Allt tyder på att det handlar om ett självmord men Helene blir tveksam efter att ha fått information om vad Charlie ägnat sig åt den senaste tiden.

Den här boken passade mig perfekt. Böcker som tar upp dåtid och nutid och väver ihop det och för berättelsen framåt ger karaktärer mer liv. En människa är aldrig bara den den är i dag utan den är även sitt förflutna. Helene, Charlie och deras föräldrar skapar en spännande berättelse och ovanligt nog så är det inte svårt att förstå hur deras liv blev som de blev. Att välja att läsa en bok av Tove Alsterdal är alltid ett lotteri, en del av hennes böcker har jag blivit väldigt förtjust i och andra har jag inte gillat alls.

Läsvärd. En bok som tar upp hemskheter som har hänt och skapar en respektfull och spännande berättelse runt det.

Låt mig ta din hand finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar