I ett litet hörn av världen av Marcus Palm

Eriks liv består av ett tråkigt jobb på vardagarna och fest på helgerna. En kväll på krogen får han höra av en bekant att en lång man med knallblå byxor vandrar runt i Stockholm och predikar guds budskap. Slutsatsen som de drar är att det måste vara någon galning som hör hemma på psyket.

Emil Allan Pöhl blir hemlös efter att hans mor eldat upp deras hus. Han beslutar sig för att ta sig till Stockholm och lägenheten som han ärvt efter sin morbror. Att lämna Småland är något som han längtat efter och nu har han alla möjligheter att göra det.

Lars eller Profeten som han föredrar att kallas är på jakt efter nya följare till sin lära och Emil är en av dem han beslutat sig för att värva.


När jag läste den här boken kom jag att fundera över om det är så att författaren läst och blivit förtjust i Mästaren och Margarita. Nu var det runt 20 år sedan som jag läste den så jag kan ha tänkt helt fel.
För att återgå till boken så är den inte bra. Jag skrattade några gånger så det får jag ge boken men mest funderade jag över varför jag fortsatte att läsa. Hade minst 50 sidor blivit strukna och hela boken lite obearbetad så hade den nog kunnat vara bra. Själva idén är bra med människor som försöker hitta en mening och en plats i livet. Nu hade jag förväntningar på en rolig bok med oväntade händelser och så skulle jag inte beskriva den här boken och det bidrar också till mina åsikter om den.

Jag funderade mest på hur mycket pengar de lurade av Emil och så funderade jag mest på när det skulle komma fram att Agnes var bipolär. Nu fick hon aldrig någon diagnos i boken utan det är bara jag som diagnostiserade henne.

Inte läsvärd. Profet som dyker upp i Stockholm, sprider sin lära, får några trofasta följare och retar upp andra troende.

I ett litet hörn av världen finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar