Farlig flyktväg av Arnaldur Indridason

När Andra världskriget har pågått en tid får isländska medborgare en chans att lämna Norden med fartyget Esjan. Tanken är att en kvinna och hennes fästman ska mötas på fartyget men mannen kommer aldrig. Av en annan passagerare som kvinnan träffat tidigare får hon veta att hennes fästman och minst en annan man har blivit tagen av nazister.
En ung man i militäruniform hittas allvarligt skadad och förs till sjukhus. Thorson får i uppdrag att försöka ta reda på vem mannen är och vad han har blivit utsatt för.

Jag måste erkänna att jag antagligen var väldigt trög i huvudet när jag började läsa den här boken för det tog mig ca en tredjedel av boken innan jag fattade att en berättelse börjar några år tidigare än den andra. När jag hade insett det blev det mindre förvirrande, tydligen så är det lätt att förvirra mig. Så fort allt blev tydligt för mig så uppskattade jag boken. Jag klassar den inte som Indridasons bästa bok men det är inte heller den sämsta.

Läsvärd. Helt okej bok
Farlig flyktväg finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar