Toktanten av Birgitta Bergin

Lövudden är lite av ett paradis både för de som bor där året runt och semesterhus ägarna. Att umgås med sina grannar är det normala och behöver man hjälp med något så finns det alltid människor att fråga. Lena har växt upp med att tillbringa tid på Lövudden och för henne och hennes familj var det en självklarhet att de skulle ha ett hus nära Lenas föräldrar. Lena med make och barn bor i Paris men varje sommar kommer de till Lövudden för att njuta av lugnet.
Sara börjar äntligen se slutet på sitt husbygge, att bo i husvagn med barnen har varit en prövning men snart ska det vara slut med det. Sedan slår bomben ner, en granne längre bort har lämnat in en överklagan avseende Saras bygglov vilket resulterat i byggstopp. Grannen som heter Greta Liilja visar sig ha åsikter om det mesta i Lövudden och hon gör sitt yttersta för att alla ska rätta sig efter henne.

Jag övervägde faktiskt att sluta läsa den här boken efter ca 70 sidor för jag tyckte att den var så pass obehaglig. Det i sig är lite underligt eftersom jag inte har några problem att läsa böcker där människor blir styckade och annat otrevligt. Det som är obehagligt med den här boken är hur en person kan förstöra så pass många människors ro och frid. I boken saknade jag ett yttrande från frivården och en möjlig §7 utredning. Att jag sedan blev irriterad på de flesta i Lövudden för att de inte gjorde mer hänger nog mest ihop med att jag hoppas att människor faktiskt skulle gå ihop mer och reagera och agera. Slutet gillade jag inte utan det kändes mest som om författaren inte kom på något bättre.

Läsvärd. Obehaglig läsning om hur en person kan förstöra för många.
Toktanten finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar