Mörkret av Ragnar Jónasson

Hulda Hermannsdóttir har inte långt kvar till sin pension och det är inget som hon ser fram emot. Under sin tid vid polisen så har hon fått se hur andra har blivit befordrade medan hon mest har stått kvar på samma plats och stampat. Nu när hon ser tillbaka på sitt liv och karriär så inser hon att utan jobbet så har hon inte mycket. När Hulda blir inkallad till sin chef så har hon ingen aning om vad han vill. Det visar sig att chefen redan har hittat en ersättare och att han anser att Hulda ska sluta omedelbart eller senast om två veckor. Hulda väljer att stanna två veckor till och hennes chef uppmanar henne att titta på något gammalt ouppklarat fall. Hon beslutar sig för att titta på ett fall rörande en ung kvinna som hittades död i en vik.

Den här boken lämnar mig med lite blandade känslor. Jag brukar uppskatta isländska författare och deras sätt att skildra naturen och omgivningarna. Det uppskattade jag även i den här boken. Det jag däremot inte riktigt uppskattade lika mycket var tillbakablickarna i Huldas liv som jag inte kände tillförde något. För min del blev det lite för mycket om Huldas tidigare relation och funderingarna på om hon skulle våga satsa på den nya relationen. Jag hade önskat att själva fallet och kvinnorna hade fått mer utrymme i berättelsen. Slutet på boken gjorde mig inte ett dugg sugen på att läsa de andra två böckerna i den här trilogin.

Läsvärd. Okej bok men tyvärr inte så spännande
Mörkret finns på Adlibris och Bokus

1 kommentar:

  1. Gillade det omskakande slutet, tyckte boken var okej i övrigt men inte mer. Får se om jag läser fler böcker i serien.

    SvaraRadera