Badhytten: det som göms i sand kommer fram ibland av Olséni & Hansen

Egon och Ragnar har känt varandra i sjuttiofem år och har lärt sig att ha överseende med varandras egenskaper. Att betala för att spela på Falsterbo golfklubb har ingen av dem lust med så för att kunna spela gratis ser de till att vara på golfklubben långt före någon annan kan tänkas dyka upp. Den här morgonen får de sällskap av Egons irriterande granne Elisabeth och Elisabeths syster Märta. Det blir som så att alla fyra ska spela en runda på golfbanan men vid hål två hamnar Elisabeths och Egons bollar i bunkern. När de kommer fram till bunkern upptäcker de att det inte bara ligger två bollar där utan även golfklubbens ordförande Sven Silfverstolpe. Slutsatsen de drar är att någon av deras bollar måste ha träffat Silfverstolpe och dödat honom. Egon ringer sin brorson Fredrik som är åklagare för att få råd om hur de ska agera. När de sedan väljer att inte följa Fredriks råd blir det hela värre och rörigare.

Det här var en bok som växte för mig. Ibland kände jag att de roliga bitarna var lite för krystade och att bilden av pensionärer som förvirrade/korkade gjorde mig lite irriterad. Samtidigt så gillade jag verkligen karaktären Egon vilket gjorde att han och de andra blev personer i första hand och åldern blev oviktig. När jag då kunde släppa deras ålder kände jag inte heller att det blev nidbilder av pensionärer.

Läsvärd. En bok som fick mig att skratta ibland och karaktärerna kändes äkta fast de gör mycket underligt.
Badhytten: det som göms i sand kommer fram ibland finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar