Katharinakoden av Jörn Lier Horst

Det har passerat 24 år sedan Katharina Haugen försvann och William Wisting följer sin tradition att ännu en gång titta igenom pappkartongerna som innehåller allt om hennes försvinnande. Kvar i huset lämnade hon en packad resväska och på bordet lämnade hon en lapp med siffror. Vad siffrorna betyder har ingen under alla år som passerat lyckats lista ut. Varje år på datumet för hennes försvinnande åker William Wisting hem till Katharinas make Martin. Det här året är ingen hemma hos Martin och William anar oråd.

Jag kan inte säga det på något annat sätt än att jag gillar allt som Horst skriver. William Wisting och hans dotter Line är lyckade karaktärer och jag uppskattar att ha fått följa dem genom en bunt böcker. Böckerna känns aldrig som någon upprepning av tidigare böcker och jag har problem att lägga ifrån mig dem. I den här får man en aning rätt tidigt om hur det ligger till med försvinnandet men som läsare får man inte veta för mycket för tidigt.

Läsvärd.
Katharinakoden finns på Adlibris och Bokus

1 kommentar: