Förnekelsens barn. Svenskarna som drog österut av Kaa Eneberg

Den här boken handlar om svenskarna som valde att lämna Sverige för Sovjetunionen under 1920 och 1930-talet. De trodde på kommunismen och en bättre framtid och liv än vad de hade att se fram emot i Sverige. Bilden av ett bättre liv som målades upp innan de lämnade Sverige visade sig inte alls stämma. De hamnade i ett land med matbrist och många blev anklagade för olika brott mot staten. Brott som i de flesta fall var helt påhittade och i många fall straffades med långa tider i straffläger eller avrättning.

Jag hade rätt höga förhoppningar om att få lära mig mer om människorna som lämnade Sverige och tyvärr blev jag besviken. Det är många många personer och familjer som tas upp i boken och det gör att det bara blir några få sidor om varje person/familj. Boken hade vunnit på att ta upp färre personer/familjer och tecknat ett mer fullständigt porträtt av dem. Jag förstår att författaren har haft begränsat med material om människorna i boken och i de fall när det inte fanns så mycket att skriva hade det nog varit bättre att bara låta dem personerna ingå i förteckningen i slutet av boken över människorna som reste till Sovjet. Det här är en bok som känns som en bok man ska läsa när det gäller allmänbildning men den lämnar mig ändå med känslan att det är mycket som fattas i den.

Läsvärd när det gäller hela fenomenet med människor som lämnade Sverige. Inte lika läsvärd när det gäller människoödena som tas upp i den.

Förnekelsens barn finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar