Vikingasilver av Catharina Ingelman-Sundberg

Det här är del två i trilogin om Birka på 800-talet. Nu vill jag inte avslöja vad som händer i den första delen så därför blir det en kort beskrivning om den här boken som inte avslöjar allt för mycket.

I Birka och de kringliggande samhällena har fler och fler människor övergett asagudarna för kristendomen. I takt med att kristendomen har vuxit sig starkare försöker de kristna införa nya tankesätt och det ses inte med blida ögon av dem som håller fast vid asatron. De kristna anser att kvinnorna har för stor makt utanför sina hem och anser att det är hemmet och barnen som de ska ta hand om och inte ägna sig åt handel. Det tankesättet är inte något som faller i god jord hos alla. Sättet som män och kvinnor har levt innan giftermål är något som de kristna vill fördöma. De vill införa att kvinnorna enbart får ha en man och det är först efter att de har gift sig som de får vara med en man.

Den här boken fick mig att fundera lite över hur det skulle ha kunnat se ut i Sverige om vi aldrig hade blivit kristna. Det är givetvis något som man aldrig kan veta men att fundera är intressant. Många av personerna i den första boken återfinns även i den här och jag uppskattar alltid författare som gör så så att man får följa karaktärerna under flera år. Vilka som är med tänker jag inte skriva något om eftersom det tar bort en del av spänningen i den första boken. Det krävs inte att man har läst första boken för att hänga med i den här men jag tycker att man ska läsa första boken först.

Läsvärd
Vikingasilver finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar