Frukta tystnaden av Robert Bryndza

 Under ett av sina pass på sjukhuset kommer en skottskadad man in och det är Maggie som tar emot. Det tar inte många sekunder för Maggie att inse att det är hennes man Will som är den skjutna. Will dör och Maggie är övertygad om att det handlar om ett inbrott som gått snett. Polisen hävdar dock att det handlar om ett självmord och Maggie kan inte tro det. För att bearbeta händelsen reser Maggie till deras semesterhus på den lilla kroatiska ön Tišina. Hon ska stänga ner huset för säsongen och försöka förstå allt som skett. Väl på plats dyker det upp ett brev från Will som en advokat har vidarebefordrat. Brevet uppmanar Maggie att göra en specifik sak och snart inser Maggie att Will hade en hemlighet som försattes honom i fara och nu är hennes liv i fara.

Nu vet jag inte om boken är slarvigt skriven av författaren eller om det är översättaren som har varit slarvig men det känns inte som en bok av Robert Bryndza. Felstavningarna måste vara översättarens verk men jag saknar författarens beskrivande språk. Boken känns lite platt samtidigt som allt sker plötsligt och snabbt. Boken lyckades väcka känslor hos mig för jag blev förbannad ett par gånger över hur Maggie behandlas. Det är en helt okej bok och hur det hela skulle sluta kunde jag inte ana.

Frukta tystnaden är en spännande bok om maktmissbruk och de som hamnar i vägen. Läsvärd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar