Darrgräset av Johanna Mo

 Av en slump träffar polisen Hannas tidigare granne Ingrid på en man från sitt förflutna. Åren har gått men kärleken mellan Ingrid och Vidar dog aldrig ut helt och de har börjat träffas lite grann på nytt. När Ingrid inte får tag på Vidar beslutar hon sig för att åka till hans lägenhet. Vidar ligger död i sin säng och bredvid honom finns ett självmordsbrev. Ingrid ringer polisen och Hanna blir inkopplad på fallet. 

Darrgräset är fjärde delen i Ölandsbrotten. Eftersom det här är fjärde boken som fortfarande kretsar kring vad Hannas pappa och bror gjorde så börjar det bli lite tjatigt. Händelserna runt det borde ha kunnat avklaras i två böcker, bokserier får gärna fortsätta framåt inte bara stå och stampa. Det är lite spänning i boken vilket är trevligt. Hanna som karaktär är jag däremot rätt trött på vid det här laget. Hon känns lite endimensionell, hon är nära att bli dödad får ta emot hot och hon rycker på axlarna och gör ytterst lite för att skydda sig. Och så fortsätter det i varje bok. Mordet och anledningen till det sticker ut så där blir det ett plus. Sättet boken slutar på blir ett minus för jag hade velat ha ett riktigt avslut.

Darrgräset är i det stora hela en läsvärd bok men jag har börjat tröttna på serien. Jag tänker läsa sista boken när den blir tillgänglig för mig och jag är nöjd med att det blir sista boken om Hanna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar