Pastor Viveka och Glada änkan av Annette Haaland

 

Pastor Viveka kämpar med terapin men så mycket till framsteg märker hon inte av. Viveka och några av hennes församlingsmedlemmar har beslutat sig för att dra igång en biograf i Enskede igen. Enskede har inte haft någon biograf sedan 1961 och för att hylla det förgångna så har de beslutat sig för att kalla biografen Glada änkan. På den tiden när biografen visade stumfilmer var det en kvinna som spelade piano och kom att kallas Glada änkan. En sak som församlingen har att ta ställning till är vad de ska göra med en miljon som församlingen fick ärva. En ny medlem i församlingen bidrar med energi och det mesta verkar gå bra.

Jag vet inte varför jag lånade den här boken. De två tidigare böckerna i serien om pastor Viveka imponerade inte på mig och det visade sig när jag började läsa den här att jag inte ens kom ihåg mycket av de två tidigare. Böcker som lämnar ett så litet intryck på mig är slöseri med tid. I den här boken irriterade jag mig på naiviteten som församlingen uppvisar. Att välkomna en ny medlem är en sak men man ger inte bort förtroende så här lättvindigt. Jag förutspår att jag inte kommer minnas något från den här boken om en månad.

Inte läsvärd. Pastor Viveka och Glada änkan är en så pass lättsam bok att den lämnar mig helt utan intryck

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar