Det vackra mysteriet av Louise Penny

 

När en munk hittas mördad i klostret Saint-Gilbert-entre-les-loups har inte munkarna något annat val än att släppa in polisen. Munkarna har avgett tystnadslöfte och släpper aldrig in besökare så det blir en ny situation för alla när kriminalkommissarie Gamache och Jean-Guy kommer till klostret. 

Problemet med den här boken blev att jag inte är så förtjust i karaktären Gamache utan det är invånarna i Three Pines som jag gillar. Eftersom den här boken utspelar sig i ett kloster så är det fullständigt logiskt att ingen invånare från Three Pines är med och jag saknar dem. Livet i klostret och förmågan att hålla sams på en isolerad plats skildras på ett trovärdigt sätt och de olika munkarna med sina förmågor beskrivs på ett bra sätt. Jean-Guys och Armands relation är i mina ögon underlig och jag är nyfiken på vad som kommer ske i nästa bok. Berättelsen håller läsaren nyfiken och det är spännande då och då.

Läsvärd. Det vackra mysteriet är en bok som är väldigt bra om man gillar Gamache är man inte så förtjust i honom så är den okej

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar