Ett ohyggligt avslöjande av Louise Penny

 

Inne på Olivers bistro hittas en död man på golvet. Ingen i byn Three Pines säger sig veta vem mannen är men en person ljuger. Det finns en som vet en del om mannen men den personen tiger. Dödsfallet gör att kommissarie Armand Gamache får återvända till byn för att utreda ännu ett dödsfall. Byn har fått nya invånare och det blir naturligt att de boende riktar sina misstankar mot dem istället för mot någon person de har känt under många år.

Ett ohyggligt avslöjande är femte boken om Armand. Vid det här laget känns det som om jag vet hur de olika karaktärerna ska agera och uppföra sig mot varandra. Det är en del av charmen med bokserier, man får lära känna karaktärerna som återkommer. Det är inte samma sak som att karaktärerna inte kan förvåna en och det är tur det. Att läsa böcker där man på förhand kan räkna ut allt skulle det inte vara något nöje med. Armand är fortfarande en karaktär som jag stör mig på en del, det beror på att de flesta verkar se honom som en gud. Lite mer mänsklighet hade tilltalat mig men eftersom jag fortsätter att läsa serien så irriterar det mig inte mer än att jag står ut med det. Three Pines är en pittoresk by med invånare som nog inte skulle passa in på någon annan plats. Mysteriet med den okända döda mannen och hans hus var i sig inte så spännande utan behållningen i den här boken var hur händelserna påverkar invånarna. Jag räknar med att det mesta kommer klarna i nästa bok

Ett ohyggligt avslöjande är en läsvärd bok. Om rätt person åkte fast för mordet eller inte känner jag mig fortfarande osäker på. Misstänker att det är något som man får veta i nästa bok

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar