Gunillas man kom tillbaka av Gunilla Söderholm & Josefine Lindén

 

För ett antal år sedan så läste jag boken Gunillas man försvann. Den boken lämnade mig med en del frågor och jag hoppades att den här boken skulle besvara dem. 

Boken handlar om hur Gunillas man Martin återuppstår tretton år efter att han försvann och lämnade Gunilla och deras gemensamma barn med ett skuldberg. Under åren har Gunilla inte hört något från Martin och han har även hunnit bli dödförklarad. Den här boken tar upp hur livet blir för Gunilla och hennes två söner efter att Martin återvänt. 

Jag har i stort sett samma problem med den här boken som jag hade med Gunillas man försvann och det är att de känns kliniska. Det som händer i böckerna känns mest som ett uppräknande av händelser och inte ett liv. Ibland får jag känsla av att om man har ett berättelse att dela med sig av så är det bättre att skriva ner den själv istället för att ta hjälp av en författare. Har man inte upplevt sakerna själv kan man inte förmedla känslan på samma sätt. Boken får ett plus för att man får veta hur det har gått för Gunilla resten blir dock minus. Jag förstår inte varför det inte blev ett civilrättsligt ärende för att utreda skuldfrågan. Hade jag hamnat i sitsen så är det klart som fan att jag hade dragit den skyldige till skulderna till rätten och sett till att betalningsansvaret hade lyfts från mina axlar.

Inte läsvärd. Boken är inte skriven på ett sådant sätt att den är medryckande eller intressant.

Gunillas man kom tillbaka finns som e-bok på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar