Gränsmark av Aino Trosell

 

Siv har haft tur och fått ett vikariat på posten. Allan som Siv vikarierar för har varit med om en olycka och nu är det Siv som har ansvar för Finnmarksturen. Finnmarken är ett långsträckt område var mobiltäckningen är svajig och det finns alla typer av människor. En brevbärare på den turen möts av respekt av de som är beroende av tjänsterna och Siv kommer närmare en del av personerna. 

Jag vet inte riktigt vad jag tycker om den här boken. Jag störde mig lite på hur människorna beskrivs för det är lätt att tro att alla är knäppgökar i varierande grad och det tar jag lite illa upp av för boken hade nästan kunnat handla om var jag bor. Fast å andra sidan brukar jag tänka att många här är knäppa och att det beror på för mycket inavel. Det var en del bitar i boken som mest kändes som transportsträckor för det hände inget men det är fullt möjligt att de bitarna behövdes för att förstå mentaliteten på människorna om man aldrig har bott i en liten by. För min del är det ibland lite svårt att dra en tydlig linje mellan sanning och fördomar. Alla på landsbygden är inte varghatare eller främlingsfientliga och det är inte heller alla i boken men i boken så hatar man eller så är man naiv och det är inte verkligheten. 

Läsvärd. En bok som skildrar livet i glesbygd på ett lite för svart eller vitt sätt.

Gränsmark finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar