Saknad, förmodad död av Susie Steiner

Edith Hind försvinner från sitt och sin pojkväns hem utan ett ord till någon. När hennes pojkvän kommer hem är dörren på glänt och i hallen finns det en del blod. Allt tyder på att något har hänt Edith och polisen kommer fort igång med att undersöka Ediths liv innan försvinnandet. De olika poliserna som ingår i utredningen har olika styrkor och svagheter och en del har röriga privatliv. Att Ediths föräldrar tillhör överklassen gör inte polisernas jobb lättare.

Jag brukar ha svårt för böcker som berättar en historia från många olika karaktärers synvinkel men den här gången störde det mig inte underligt nog. Min sambo läste den här boken före mig och han tyckte bara att den var seg. Jag däremot gillade den även om historien om försvinnandet snurras upp i ett långsamt tempo. Det händer mycket i polisernas privatliv och ibland får det ta lite för stor plats, sidoberättelserna ger liv åt karaktärerna vilket jag uppskattade. Jag skulle nog inte rekommendera den här boken till någon som vill läsa en fartfylld deckare. Boken levde inte helt upp till mina förväntningar men jag uppskattade den för det som är udda. Slutet ger jag däremot inte mycket för, för avhugget och perfekt för min smak

Läsvärd som en udda deckare
Saknad, förmodad död finns på Adlibris och Bokus

2 kommentarer:

  1. Hej, halkade in på din blogg via en recension du skrivit på AdLibris - efter lite bläddrande kring de böcker du läst under 2018, kom jag fram till denna som du nyligen läst, och av din beskrivning så skulle den kunna vara "perfekt" i det avseendet att jag också funnit en läsutmaning på SelmaStories där en ska läsa en bok som är skriven ur flera karaktärers synvinkel; tolkar det som att denna är en berättelse som fler beskriver.
    Roligt, och måste kolla på fler av de böcker du läst, för jag följer även en annan läsutmaning, på Instagram, som heter @1bokiveckan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här blir nog ett bra val för den läsutmaningen

      Radera