Stallo av Stefan Spjut

Susso Myrén är intresserad av det övernaturliga och ägnar sin fritid åt att försöka dokumentera troll och liknande. Det är möjligt att det är ett intresse som hon har i blodet för på 80-talet lyckades hennes morfar fota en björn som hade något konstigt på ryggen. Exakt vad det var björnen hade på ryggen har de inte kunnat avgöra men det verkar som om det är en liten varelse. När Susso får ett samtal från en äldre kvinna som är övertygad om att hon har haft besök av en underlig varelse åker Susso dit och sätter upp en viltkamera. Det hon får en bild på är inget som hon någonsin sett. När kvinnans barnbarn sedan försvinner beslutar sig Susso för att börja rota i det.

Det här är en udda bok och under de första 100 sidorna funderade jag många gånger på varför jag fortsatte läsa. Sedan plötsligt fastnade jag i berättelsen och ville veta hur allt skulle gå. Jag har aldrig gillat möss utan ryser oftast när jag träffar på någon i skogen och kanske är det så att min reaktion är vettig. Om man bara tar sig förbi att det handlar om mycket underligt i boken så är den riktigt bra. Stallo är en varelse i den samiska mytologin.

Läsvärd
Stallo finns på Adlibris och Bokus

1 kommentar:

  1. Står och väntar i min bokhylla sedan ett tag, ska läsas. Så mycket böcker, så lite tid bara.

    SvaraRadera