En grav för två av Anne Holt

 Spelandet var ett sätt att få kickar men någon spelmissbrukare är inte advokaten Selma Falck. Hon bor i ett fint hus med sin man och deras två barn och spelandet döljer hon. När Selma passerar ännu en gräns och lånar pengar från en klients konto rasar allt. Klienten ertappar Selma och kräver att få tillbaka sina pengar omedelbart. När klientens dotter en framgångsrik skidåkare åker fast för doping får Selma en ny chans. Om hon kan bevisa att dottern inte har dopat sig blir hon skuldfri.

Jag hade lite svårt för dem här boken de första runt två hundra sidorna. För mig kändes boken som ett tv/serie manus, det fattades skådespelare som skulle skänka karaktärerna liv. När jag fortsatte läsa kom jag mer in i författarens sätt att skriva och upptäckte att jag trivdes med det. Selma är en trasig karaktär på många sätt och det ska bli intressant att följa henne i fler böcker.

En grav för två är en bok om hämnd och hur organisationer som styrs genom vänskapsband inte är så lyckat. Läsvärd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar