Sju kvadrat med lås av Jussi Adler-Olsen

 Polisen Carl Mørck har förlorat sin frihet på grund av en väska han en gång i tiden valde att ta hand om åt en kollega. Carl visste inte vad som fanns i väskan när han tog emot den men nu sitter han häktad på grund av den. Istället för att placera Carl i säkerhetsavdelning som är brukligt med häktade poliser placeras han i Västra fängelset. Ett fängelse som Carl har transporterat brottslingar till och nu ska han vistas bland dem. Samtidigt som Carl fruktar för sitt liv i fängelse jobbar poliserna som tror att han är oskyldig på att lyckas bevisa det.

Den här boken är ett bra avslut på serien om avdelning Q. Det är en blandning av det förflutna och nutid både när det gäller tid och karaktärer. För min del tog det nog runt femtio sidor av komma in i handlingen ordentligt, mycket tack vare att jag inte riktigt kom ihåg allt från boken före den här. Det är lite för många upprepningar i boken även för mig som bevisligen har ett dåligt minne. Å andra sidan så är det fet enda negativa jag kan säga. På ett sätt är slutet väldigt abrupt men jag har svårt att se hur författaren skulle ha kunnat skriva ett ordentligt avslut för alla karaktärer.

Sju kvadrat med lås är en läsvärd bok. Lite sorgligt att ta avsked av karaktärerna men författaren avslutar på ett vettigt sätt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar