Under svart himmel av Christina Öhman

 Barnen som växer upp i Skuthamn har i alla år fått höra legenden om häxan i Harrträsket. En praktisk skröna att ta till för föräldrar som inte vill att barnen går för långt ut i vattnet. En del ser det som en skröna att häxan tar offer medan andra tror på det. 

Lars är ett ensamt barn med ett undantag, i skolan har han en kompis. Skolan är även platsen han blir mobbad på och Lars har det inte lätt. En dag dyker en kråka upp och det verkar som den förstår vad Lars säger.

Jag kände varken för att läsa en deckare eller någon roman och då hittade jag den här boken. Den klassas som skräck och det passar nog rätt bra. Om man är rädd för fåglar innan man börjar läsa den här boken kan jag garantera att man inte kommer att vara mindre rädd för den när man läst ut den. Boken är udda på så sätt att man inte får veta från start vem som berättar. Nu är det inte bara det som är udda utan det mesta är just udda och konstigt på ett bra sätt. Jag gillade sättet boken är skriven på och det blir lagom obehagligt. Det här verkar vara en bokserie som jag har saknat utan att veta om det

Under svart himmel är en lagom obehaglig bok som är läsvärd

1 kommentar: