Mysteriet Henri Pick av David Foenkios

 På ett bibliotek i Bretagne har författare möjligheten att lämna sina manus/böcker. Enda kravet är att böckerna ska ha blivit refuserade. Bland de refuserade böckerna finns det en pärla och en förlagsredaktör lyckas hitta den med hjälp av sin pojkvän författaren. Boken ges ut och blir en succé. Det är inte bara boken som blir uppmärksammad utan nästan mer uppmärksamhet får den avlidne författaren. Kan det verkligen vara Henri som har skrivit boken?

Boken växlar mellan att vara udda och bra och att vara seg. Boken ska ha tack för att den fick mig att titta på Vivian Maiers foton en fotograf jag läst om man aldrig sett några bilder av så vitt jag minns. Hemsidan är verkligen värd att besöka. Tanken på en plats för alla oönskade böcker är trevlig det som är manipulativt i berättelsen tycker jag däremot inte är så intressant. Eftersom jag tycker så så kan jag inte riktigt uppskatta den här boken.

Mysteriet Henri Pick är en ojämn bok men för min del väger det mindre bra över så mitt omdöme blir inte läsvärd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar