Två böcker av Emma Olofsson

 Bevisligen så är jag dålig på att blogga och nu hänger det ihop med brist på tid så det blir inte mycket läst heller. En blåmes har jag fotat i alla fall. 

Böckerna som jag har läst är del ett och del två i bokserien om Olofströmsmorden. 

Serien startar med boken Halen. Jacobs farmor ber honom att flytta tillbaka till Olofström för hon börjar bli gammal och behöver hans hjälp. Jacob vill inte svika sin farmor utan istället blir det så att han sviker sin sambo när han flyttar från London. Att komma tillbaka till staden som bär hans barndomsminnen är inte lätt och lättare blir det inte när han tar ett lärarjobb på skolan han själv gick i. Jacob försöker hjälpa sina elever när de får problem men alla problem är inte så lätta att lösa, särskilt inte när ungdomarna utsätts för fara.

Bok nummer två är Himmelsberget. En kvinna dyker upp på marknaden i Holje. Det är något med henne som får Jacob att närma sig. Innan han kommer för nära tänder kvinnan eld på sig själv. Ingen kände igen kvinnan och vem hon var och varför hon tände eld på sig själv går det bara att spekulera i. 


Jag gillar den här serien och är lite besviken att fortsättningen inte finns än. Ibland fick jag en känsla att det språkligt fattas lite men det är förlåtet. Det är deckare inte djupanalys av människan psyke. Läsvärda berättelser med trevliga karaktärer


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar