En bunt böcker

 Så har jag läst lite igen utan att orka skriva något om varje bok så här är böckerna och några ord om dem.

Sjöjungfrun av Anki Edvinsson. Nja om den här boken. Överklass polis som löser fall. Grupp invandrare som rånar svenskar och lite mord. Det mesta känns lite för politiskt korrekt. De onda kan bli goda och de goda visar sig vara onda. Tvivlar på att jag kommer läsa någon mer bok i serien om Charlotte von Klint & Per Berg.          Inte läsvärd.


Dottern av Sara Önnebo. Det här är första boken i serien om morden i Tulisaari. Som barn var Emilia och hennes mamma Annika på besök i Tulisaari. Det var där Annika växte upp men ett besök i Emilias barndom blir deras sista besök. När Annika plötsligt dör beslutar sig Emilia för att åka till Tulisaari och ta reda på vad som hände. 

Den här boken var mycket bättre än jag hade väntat mig och att jag skulle läsa resten av böckerna blev klart för mig väldigt fort.   Läsvärd. En spännande bok om det förflutna och lögnerna som format människorna.


Upprättelsen av Yrsa Sigurdardottir. Den unga kvinnan Stella blir attackerad på sitt arbete och gärningsmannen spelar in en video på henne som läggs upp på hennes snapchat. Människorna i Stellas närhet beskriver henne som en trevlig person men det visar sig inte stämma helt.                                             Det här är tredje boken om Freyja och Huldar och man bör nog läsa de tidigare böckerna först. Berättelsen är klurig och spänningen behålls genom större delen av boken .   Läsvärd.


Vargen i Tulisaari av Sara Önnebo. När Sofia blir gravid beslutar sig Sofia och Pekka för att lämna London och flytta till Österbotten. De hittar ett billigt hus och beslutar sig för att köpa det utan att ha sett det. Pekka måste fortsätta pendla till London för sitt arbete och när Sofia är ensam i huset börjar det hända saker.                                                                                                   Det här är andra boken i serien om morden i Tulisaari. Den är inte lika bra som den första men jag uppskattar hur en del av karaktärerna från första boken dyker upp på ett naturligt sätt i den här.   Läsvärd.


Den som vet av John Willander Lambrell. Profileraren Benjamin Krantz kallas in när ett barn hittas mördad i sin familjs hus. Kriminalkommissarie Monica Eurell leder utredningen och inser att hon kan ha nytta av Benjamin. Monica har i många år försökt ta reda på vad som hände hennes syster men har inte kommit närmare svaret. Hon beslutar sig för att få hjälp av Benjamin med att ta reda på vad som hände hennes syster samtidigt som arbetet med att hitta barnets mördare fortgår.                                                         Det här är första boken i serien om Benjamin Krantz och Monica Eurell. När jag började läsa den här boken fick jag googla om det möjligtvis fanns någon bok före den här. Några saker/händelser fick mig att tro att det inte var första boken. Frågetecknen i mitt huvud rätades ut allt eftersom jag läste så det är bara att släppa att man inte får hela bakgrunden klar för sig från början. Jag gillade karaktärerna men slutet var lite så där. Läsvärd






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar