Deckardrottningen: en författare i motvind av Christina Olséni & Micke Hansen

 

I femtioårspresent ger Erland sin fru Boel en skrivarkurs. Boel jobbar som bibliotekarie och trivs utmärkt på sitt jobb och med sina arbetskollegor men har under lång tid drömt om att bli författare. På skrivarkursen träffar Boel andra personer med författardrömmar och kursen får Boel att börja skriva mer målmedvetet. Boel är inställd på att skriva feelgood medan Erland försöker styra över henne till deckare istället för de tjänar bättre. Att få ro att skriva visar sig inte så lätt eftersom Erlands och Boels grannar än nyfikna personer utan några spärrar.

Jag har läst några böcker tidigare av de här författarna och oftast tyckt att böckerna är lite för fåniga. Den här boken stod ut på ett positivt sätt för mig, givetvis slutar mycket bra eftersom det är så med sådana här böcker och det får man ta. Karaktärerna hade personlighet och alla var unika på sitt sätt. Att kasta stenar på träd var lite oväntat och roligt. Ibland skämdes jag av karaktärernas agerande och andra gånger fick de mig att skratta. Jag uppskattade helt enkelt den här boken. Eftersöksjägare är bättre än vad de framställs som i boken.

Läsvärd. En lagom rolig bok utan att det blev för krystat. Karaktärer som kom till liv och några udda händelser.

Deckardrottningen finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar