Ärende 1569 av Jörn Lier Horst

 

William Wisting har semester och tänker ta det lugnt. Han följer ett fall med en försvunnen kvinna på avstånd och det är så mycket polisarbete som han har tänkt sig. När han hittar ett kuvert i sin brevlåda med en lapp i med siffrorna 12-1569/99 blir han nyfiken. Som polis så har han inga problem att förstå att det handlar om ett ärendenummer men vilket ärende vet han inte. När William tittar på ärendet så visar det sig handla om en mördad ung kvinna och en man fälldes för brottet. Det första kuvertet följs av fler och William kan inte låta bli att titta på fallet med den mördade unga kvinnan.

Nu känns det lite sorgligt eftersom den här boken ska vara den sista i cold case-kvartetten. Jag har tyckt mycket om båda serierna med William Wisting så jag håller tummarna för fler böcker ändå. Ena berättelsen i boken går som en cirkel. För min del sticker den här boken ut eftersom mordet från start är löst och en person har avtjänat sin tid i fängelse. Att få följa William och hans kollegor när de försöker ta reda på om poliserna 1999 gjorde ett bra jobb eller inte. Som läsare dröjer det mer eller mindre till slutet till man får veta om rätt person eller inte hamnade i fängelse. Det är bra sidohistorier och spänningen finns hela tiden. Riktigt bra bok

Läsvärd. Det enda som är lurigt när det gäller böcker av Jörn Lier Horst är att jag har höga förväntningar på varje bok. Och än så har varje bok levt upp till mina förväntningar och bättre omdöme än det kan jag inte ge.

Ärende 1569 finns på Adlibris och Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar