Mörkret faller av Dean R. Koontz

Att det sker underliga mord i New York är inget ovanligt eller uppseendeväckande men ändå sticker de här morden ut. I första hand verkar det som om det handlar om ett gangsterkrig och att någon försöker ta makten från familjen Caramzza. Det underliga med dödsfallen är att en de avlidna befinner sig i ett låst rum som det inte går att låsa från utsidan och det finns inget sätt att ta sig ut ur rummet bortsett från dörren. De mördade har fullt med små bett på kropparna och underliga stickskador. Detektiv Jack Dawson tänker lösa fallen och beslutar sig för att följa även de udda ledtrådarna vilket leder honom och hans motsträviga kollega Detektiv Rebecca Chandler till en udda butik. Den som äger butiken heter Carver Hampton och han är en Houngon, en voodopräst som enbart utövar vit magi.

Jag tror att det är tjugo år sedan som jag läste något av Dean R. Koontz och än kan jag uppskatta hans stil. Lite lagom obehagligt och jag hoppas alltid att monsterna som han skapar aldrig kommer till liv i den riktiga världen. Själva historien mellan Dawson och Chandler hade författaren för min del gärna kunnat slipa för det blev lite för banalt. Annars så gillade jag boken även om den hade kunnat få vara lite mer otäck ändå.

Läsvärd. Lite lagom obehaglig med underliga varelser
Mörkret faller verkar inte gå att få tag på ny längre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar