Lånat silver och krossat glas av Ewa Klingberg

Jeanette har precis begravt sin man som var tänkt att bli hennes ex man men de hann aldrig skilja sig. Eftersom de flesta i omgivningen inte är medvetna om att de var på väg att skiljas är allt lite extra komplicerat. Tanken var att Jeanette skulle flytta från deras gemensamma hus och nu är hon plötsligt ensam ägare till huset. Hon sätter igång att gå igenom alla saker som de samlat på sig och rensar bort allt som hon inte vill ha kvar. När hon tar sig upp på vinden hittar hon något som hon inte hade en aning om.
Året är 1874 och Mathilda bor med sina föräldrar i Stockmakarbyn. Mathildas farmor har nyligen avlidit och nu när hon inte längre finns i livet behöver inte Mathilda stanna i föräldrahemmet. Hennes far har gjort upp planer för hennes framtid och när Mathilda får höra om dem vill hon inte alls vara delaktig.

Den här boken blev mitt val när jag ville läsa något lättsamt och den var ett bra val. Nu irriterar jag mig alltid på den här typen av småmysiga böcker och det gjorde jag även på den här. Det mest irriterande med den här typen av böcker är att det alltid löser sig så fint för huvudpersonerna och att de fort träffar en ny man när den tidigare dött/varit otrogen/eller bara allmänt varit ett pucko. Att jag ändå väljer att läsa den här typen av böcker ibland är för att de är simpla och ibland är det trevligt med böcker där någon inte har ihjäl en massa andra.

Läsvärd när man är ute efter något lättsamt som inte behöver vara minnesvärt.
Lånat silver och krossat glas finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar