Kajerna vid Hudson River av Gösta Larsson

Arne lämnar Norge för att ge sig ut i världen, det visar sig inte gå så bra men att återvända till Norge vill han inte. Han beslutar sig för att skicka ett brev till sin moster Karen i New York för att fråga om han är välkommen dit. Svaret blir ja men återföreningen med Karen blir inte som han tänkt sig. Karen bor med Jan, en godhjärtad man som gör allt för Karen och sliter i hamnen för att försörja dem. Arne förstår sig inte på Karen eller relationen mellan Jan och Karen. För att få honom att förstå berättar Jan om deras liv och hur de träffades.

Boken utspelar sig under 1930-talet och miljöbeskrivningarna skapar levande bilder. Karen är inte direkt någon karaktär som jag uppskattade. Jag kände mest att hon var ett ytligt fånigt fruntimmer som jag irriterade mig på. Nu vet jag inte om författaren skapade henne helt ur huvudet eller om det fanns någon i hans liv som fungerade som inspiration. Hjälplösa kvinnor som behöver någon som tar hand om dem var nog vanligare i litteraturen under mitten av 1900-talet än vad det är idag. Jan irriterade jag mig också på mest för att han fann sig i allt Karen gjorde. Om jag bortser från att två av huvudpersonerna irriterade mig så är boken bra och jag ville ändå veta hur det skulle gå för Karen och Jan. Jag kan ju erkänna att jag hoppades att Karen skulle bli skjuten, om hon blir det eller inte får man läsa boken för att få svaret på. Det bästa med boken är beskrivningarna om livet i hamnen och hur alla kämpar för att få jobb.

Läsvärd
Kajerna vid Hudson River finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar