Domarens dårkista av Bo Severin

Det här var ännu en sådan bok som inte riktigt var som jag hade tänkt mig. Att jag valde att läsa den var för att jag tyckte att det skulle vara intressant att läsa en bok som en fd domare i tingsrätten hade skrivit. Jag uppfattade det som om boken skulle handla om en del udda fall som han dömt i och lite kuriosa. Det här är en bok som verkar vara bättre än den är.

Jag är och har alltid varit road av juridik så jag har inga problem med att hänga med i juristspråk och det är det en del av i boken. Några små roliga slutsatser finns det i boken, det var även intressant att få in inblick i hur en del domare tillsätts men det räcker inte. Att Bo Severin är missnöjd med hur hovrätterna fungerar är det omöjligt att missa att han inte heller är/var nöjd med justitieombudsmannens agerande framstår med all tydlighet. Det är inget fel med att framföra sina åsikter men för mig tar det bort mycket med behållningen av boken. Istället för att vara en intressant bok om hur en man blir domare och sedan hanterar olika mål känns det mest som en bok som går ut på att slänga skit på andra. Jag tvivlar inte på att de som får skit i boken förtjänar det men bara för att det är så blir det inte läsvärt.

Inte läsvärd
Domarens dårkista finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar