Min mormors historia

Så har jag läst Min mormors historia som är en bok som består av tolv svenska kvinnliga författares berättelser om sina mormödrar. Eller det är i alla fall informationen man får om man läser på baksidan av boken. Jag håller inte riktigt med om det. Att det är tolv svenska författare som har skrivit varsin text är korrekt men att huvudtemat i deras texter är deras mormödrar håller jag inte med om. Flertalet av författarna verkar mest ha svamlat ihop en text som i bästa fall innehåller några rader om deras mormödrar. Porträttet de skapar är i stort sett lika givande som att gå runt på en kyrkogård och läsa inskriptioner på gravstenar. Det man får veta är namnet på mormodern och när hon levde. En del andra texter är riktigt bra och författarna ger en bild av hur deras mormor var som person och vad som var viktigt för henne. Att en del av författarna valde att bidra till den här boken fast de inte har något att berätta kan enbart bero på att de ville tjäna pengar.

Inte läsvärd
Om man mot förmodan vill köpa boken går det att hitta den på Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar