När man skjuter arbetare av Kerstin Thorvall

Hilma får ett brev av sin kusin Hildur, anledningen till brevet är att Hildur vill veta om Hilma har lust att komma och besöka henne och hennes man. Hilma tackar ja till inbjudan och under sin vistelse hos sin kusin blir hon bekant med Sigfrid Tornvall. Hilma har levt ett skyddat liv och hennes kunskap om män och hur de är är bristfällig. Hon har aldrig tidigare upplevt hur det är att bli uppvaktad och blir fullständigt charmerad av Sigfrid. Efter en kort tid friar Sigfrid och Hilma säger ja. Hon förstår inte varför Sigfrids familj stressar med att de ska gifta sig och det är först på bröllopsnatten hon inser att Sigfrid inte riktigt är som man ska vara. Hans familj har undanhållit från henne att han är sinnessjuk och på den här tiden innebar det att han inte ens borde få gifta sig.

Kerstin Thorvall är en författare som jag aldrig tidigare läst något av mycket beroende på att jag trodde att jag visste hur hon skrev och att det inte skulle passa mig. Jag hade fel. Boken tilltalade mig och Hilmas öde grep tag i mig. Läsvärd

Boken går att köpa som e-bok på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar