Den osynliga väggen av Harry Bernstein

Arry växer upp på en gata med en osynlig vägg. På ena sidan bor judiska familjer och på den andra bor kristna. Barnen leker inte med varandra och de vuxna håller ett avstånd till de på andra sidan gatan. Arrys far styr över familjen men lägger ingen energi på att bry sig om sina barn. Arrys mor är den som försöker se till att barnen får mat och hon hyser ett hopp om att släktingar i Amerika en dag ska skicka biljetter så att även de kan lämna England. Området som de bor i är fattigt och när första världskriget bryter ut får de det inte det lättare.

Det finns nog bättre och sämre anledningar att läsa en bok och anledningen till att jag valde den här är nog lite underlig. Det som främst fick mig att bli intresserad av boken är faktumet att författaren Harry Bernstein var 96 år gammal när han debuterade med den här boken. Mitt resonerande gjorde gällande att om man skriver en bok i den åldern så måste man ha mycket att berätta. Det här är en fin bok. Arrys uppväxt präglas till viss del av motsättningen mellan olika religioner, olika områden och hur det var under den första perioden av 1900-talet. Arrys fars agerande retade upp mig många gånger och varför en far förstör för sina barn förstår jag inte.

Läsvärd. En bok som fick mig att vilja läsa mer av Harry Bernstein
Den osynliga väggen finns som e-bok på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar