Iskallt spår av Stephen Booth

Det har kommit rejält med snö i Peak District och snöröjarna är ute och försöker göra vägarna farbara. Snöröjaren Bradley tycker sig känna hur plogen stöter i något hårt och strax efter det ser han något mörkt i snömassorna. De båda snöröjarna går ur plogbilen och tittar i snö och upptäcker en avliden man.
Kriminalinspektör Diane Fry kallas ut till fallet med den döda mannen i snön. Att han inte dog på grund av kylan eller att ha blivit påkörd av plogbladet står fort klart. Vem han är visar sig bli svårt att få reda på för det finns ingen plånbok på honom eller något annat som kan avslöja hans namn.
När Marie Tennant väl hittas är det alldeles för sent för henne. Att hon ens hittas beror på att snön har börjat smälta och då först upptäcks kroppen.
Ben Cooper har beslutat sig för att flytta från gården han växt upp på och skaffa sig något eget. Att bo med sin bror och hans familj har gått bra men Ben är snart 30 och det är dags att flytta. Samtidigt som han ska ta det steget gör jobbet som polis att han kommer i kontakt med ett gamalt fall som väcker hans nyfikenhet.

Det här är tredje boken om Fry & Cooper som jag läst och karaktärerna har vuxit för mig. Första och andra boken tyckte jag var lite röriga men nu plötsligt hade jag inga problem med det och det är inte färre personer inblandade i händelserna i den här. Jag gillar naturen och miljöerna som beskrivs och jag hade inga problem med att få en bild av bokhandeln i huvudet. Den här boken fick mig att bli nyfiken på hur det kommer att gå för Cooper & Fry och det är en garant för att jag kommer att läsa fler böcker i serien.

Läsvärd. En deckare för alla som gillar blandningen av dåtid/nutid, miljöer och personer och deras relationer.
Iskallt spår finns som e-bok på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar