Lykttändaren av Pontus Ljunghill

Den här boken utspelar sig fem år tidigare än En osynlig, året är därför 1923.
Portvakten Margareta Röing kontaktar polisen när ingen har sett till hyresgästen Julia Ekengren på sex dagar. Portvakten har ringt och knackat på Julias dörr under dagarna som har gått men har inte fått någon respons. Från polisen så blir det kriminalkonstapeln John Stierna som är den första in i lägenheten. Att Julia är död inser John på en gång och han kallar på fler poliser.

Jag gillade verkligen En osynlig så jag hade höga förhoppningar på den här. Nu irriterar det mig alltid när bok två utspelar sig före bok ett och det irriterade mig även i det här fallet. Själva historien om vad som ledde fram till Julias död är spännande men det kändes som om det var väldigt många andra historier som spretade åt alla möjliga håll. Nu är jag osäker på om jag kände så för att jag var trött när jag läste den här boken så jag är inte alls säker på att någon annan skulle känna så.

Läsvärd blir mitt betyg även om jag anser att den hade kunnat vara lite kortare.
Lykttändaren finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar