Burk-Curt samlaren som blev miljonär av Åke Lundgren

Original har det nog gått att hitta i alla samhällen i alla tider. Människor som alla känner igen men få vet något om egentligen. Curt Degerman var ett original som levde sitt liv i Skellefteå, som hans smeknamn antyder så samlade han burkar. Eftersom han gjorde det och aldrig gjorde av med pengar i onödan uppfattades han som fattig. Sanningen om hans ekonomi avslöjades först efter hans död.

Eftersom jag blev väldigt förtjust i boken Zakris arv: Berättelsen om ett träd så tänkte jag att jag skulle läsa något mer av författaren. När jag tittade på vilka böcker av författaren som fanns på biblioteket så fastnade jag för den här. Det var något långt bak i huvudet som sa att jag hade läst något om Burk-Curt för många år sedan. Jag hade nog lite för höga förhoppningar när jag började läsa och det slutade med att jag blev besviken. Det känns som om boken handlar mer om hans fastrar än den handlar om Curt. Fast jag har läst boken vet jag ytterst lite om människan Curt. Jag vet att han hamnade i trubbel ibland och att han samlade burkar och det är i stort sett allt. Eftersom jag läste boken för att få veta mer om Curt och varför hans liv blev som det blev så är jag besviken.

Inte läsvärd är tyvärr det enda omdöme som jag kan ge
Burk-Curt samlaren som blev miljonär finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar