Farväl Eritrea av Samuel Brhane (Recensions ex)

Boken handlar om Samuels liv i Eritrea och vad som får honom att fatta beslutet att ge sig av. Ungefär första halvan om boken handlar om hans liv i Eritrea och den andra halvan handlar om resan bort.

Nu hade jag hela tiden i bakhuvudet att boken är skriven av en ung människa men ändå kan jag inte låta bli att känna att han utlämnar lite för mycket. I början av boken hade jag önskat att man hade fått veta lite mer om hans ålder och familjesituation. En bit in i boken framkommer det att hans far är i Israel men varför han är där får man aldrig veta. Sedan måste jag även erkänna att jag inte riktigt förstår varför de väljer att fly så långt med tanke på att hur besvärlig resan är. Det känns som om det borde ligga något mer bakom beslutet att lämna Eritrea.

Känslan jag får av boken är att den nog passar bra att läsa på högstadiet/gymnasiet för att öka förståelsen för vilka olika bakgrunder människor kommer från. I en sådan miljö där boken kan leda till diskussioner kan den vara läsvärd. Däremot är den inte läsvärd om man vill förstå mer om varför folk flyr eller om man bara vill läsa en biografi och det var därför jag läste den

Farväl Eritrea går att köpa på Adlibris och Bokus

5 kommentarer:

  1. Svar
    1. Ja???? Och tusentals gör det inte så vad är din poäng? Boken handlar i huvudsak om en individ som lämnar landet för ett bättre liv, rätten att gifta sig med vem han vill och ändå verkar han varje gång räkna med att familjen ska betala när smugglarna kräver mer pengar. Så ja det hade varit mer logiskt om han hade startat sin nya liv närmare Eritrea så hade han inte behövt vända sig till familjen för pengar eller sett till att tjäna ihop pengar först.

      Radera
  2. Det är nog mycket som fattas i boken. Kanske kan han skriva en ny bok om några år och skapa en berättelse utan luckor.

    SvaraRadera
  3. Jag tycker att boken är bra, han har valt att fokusera på orsaken bakom sin flykt och själva flykten. Hans familjesituation upplevde jag vara oväsentlig för historien, som är en skildring av hur unga människors liv ser ut när det är på flykt.

    SvaraRadera