Två sanningar och en lögn av Riley Sager

För femton år sedan åkte Emma Davis på sommarläger på Camp Nightingale. Eftersom hon kom senare till lägret än alla andra så fanns det ingen plats kvar i stugorna var de yngre deltagarna bodde. Istället fick Emma en plats i en stuga med de tre något äldre tjejer. En natt ser Emma de andra i stugan smyga ut och efter de är de försvunna. Trots polisens och frivilliga så hittas de aldrig och Camp Nightingale stänger ner. Nu femton år senare så är tjejernas försvinnande något som fortfarande plågar Emma och när Franscesca Harris-White, ägaren till Camp Nightingale berättar att hon ska öppna sommarlägret igen och erbjuder Emma ett jobb kan hon inte motstå chansen att få återvända och förhoppningsvis få några svar.

Det här är en bok som låter bättre än den är. Jag tyckte mest att den var riktigt seg och hade hoppats att det skulle visa sig att det bodde någon knäppskalle i bergen. Så var det inte och det kan jag skriva utan att förstöra läsupplevelsen för någon. Det enda jag på riktigt uppskattade i boken var slutet för det var ett oväntat och klurigt slut. Emma var inte en karaktär som väckte några känslor för mig utan jag tyckte mest att hon var en blek personlighet och hennes agerande i en del fall kändes för osannolikt. Om jag skulle misstänka att någon smög/spionerade på mig så hade jag inte ringt ett hemligt samtal i huset var duschar och toaletter finns. I det fallet hade en öppen plats var det går att se sig omkring varit ett bättre val. Biten med Peaceful Valley och vad som hände med det stället har jag lite för svårt att köpa.


Inte läsvärd. Ibland blev det spännande men oftast inte. Slutet är bra och smart men det uppväger inte för all seghet innan.

Två sanningar och en lögn finns på Adlibris och Bokus

2 kommentarer:

  1. Jag tyckte att Sagers De sista flickorna var riktigt bra och har köpt den här. Kanske bäst att skruva ner förväntningarna lite.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog som det brukar vara att när alla verkar gilla en bok så passar den mig inte alls

      Radera