Främlingen av Elly Griffiths

Clare håller i en skrivarkurs och under den kursen tar hon alltid upp Främlingen. Den skrevs av R.M. Holland och huset kursen hålls i var Hollands hem. Det bidrar alltid till att eleverna blir extra intresserade av berättelsen. Clares intresse för R.M. Holland sträcker sig längre än så, på sin fritid så håller hon på att skriva en bok om hans liv. När nyheten att Clares bästa vän på skolan blivit mördad blir det en ordentlig chock. När Clare senare hittar en hälsning i sin dagbok känner hon skräcken komma krypande.

Den här boken är skriven på så sätt att man får följa händelserna genom tre olika personer. Clare, Clares dotter Georgie och polisen  Harbinder Kaur att få se händelserna genom tre olika par ögon gör det intressant. En del saker ser de på olika sätt och hur de ser på varandra gör att boken känns lite annorlunda. Dock bidrar det till att jag tyckte att en del händelser blev lite för uttjatade, har jag läst om händelsen på ett sätt så känner jag inte behovet av att läsa hur en annan karaktär uppfattade det. Det här är nog också en av få böcker där jag faktiskt inte gillade en enda av karaktärerna. Clare känns bara fin och vacker, dottern Georgie är vacker och döljer allt som är intressant med sig själv från sin mor och polisen Kaur verkar mest vresig men blir senare i boken lite mer varmhjärtad. Jag har läst en del av Elly Griffiths och gillat det mesta men den här var inte för mig. Jag gillar att boken känns annorlunda och det är positivt men själva berättelsen föll mig inte i smaken.

Inte läsvärd. En bok som flörtar med skräck från 1800-talet men lyckas inte riktigt få till det

Främlingen finns på Adlibris och Bokus

2 kommentarer:

  1. Har precis köpt boken. Känns som Griffiths är nere i en dipp med böckerna om Ruth Galloway så jag hoppas ju att det ska bli spännande med något nytt. Och en bok som flirtar med 1800-talsskräck känns inte helt fel. Får se vad jag tycker när jag läser.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig om dippen. Det ska bli kul att se om du uppskattar den här boken mer än mig

      Radera