Låt mig vara av Clare Mackintosh

Anna har förlorat bägge sina föräldrar på ett hemskt sätt. Hennes far tog en bil från bilfirman han ägde med sin bror och körde till Beachy Head. Där valde han att hoppa från klippan med en ryggsäck fylld med sten. Hans kropp hittades aldrig vilket inte uppfattades som underligt på grund av strömmarna. Sju månader efter hans död valde Annas mor att ta livet av sig på samma plats. Anna har aldrig kunnat acceptera att de skulle ha tagit livet av sig för de var helt enkelt inte självmordsbenägna. På årsdagen av sin mors död får Anna ett kort. Texten på kortet lyder Grattis på årsdagen! Texten inne i kortet är: Självmord? Tänk om. Anna ser det som ett bevis för att hon har haft rätt hela tiden. Hennes föräldrar tog inte livet av sig utan de mördades.


Jag borde ha gillat den här boken mer än jag gjorde. Den har allt som jag vill ha i en bok men ändå känner jag bara nja. Det finns spänning, oväntade vändningar och intressanta karaktärer. Det kan vara så att mitt problem är att jag jämför med andra böcker som jag läst av författaren och i jämförelse med dem är den här svagare. Jag blev inte intresserad av Anna som person och eftersom jag inte blev det så kände jag inte att jag brydde mig om hur det skulle gå för henne. När man inte bryr sig om huvudpersonen så blir det aldrig riktigt spännande oavsett vad som händer. Jag var mer intresserad av hur det skulle arta sig för Murray Mackenzie. Bitvis hände det för lite i boken och det som skulle vara oförutsägbart var det inte i tillräckligt stor utsträckning.

Läsvärd. En okej thriller/deckare av Clare Mackintosh men ska man bara läsa en bok av henne så gör man bäst i att välja en annan av hennes böcker.

Låt mig vara finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar