Hjärtats innersta röst av Jan-Philipp Sendker

När Julia Win lämnade Burma tio år tidigare lämnade hon sin bror med orden att hon snart ska komma tillbaka. Någon resa tillbaka till Burma har det inte blivit för tiden har gått och Julia har haft fullt upp. Under ett möte på Julias jobb på advokatbyrån märker hon att hon inte lyckas koncentrera sig på vad som sägs och plötsligt hör hon en röst i sitt huvud. Det är en kvinna som talar och ställer frågor. När rösten äntligen tystnar lämnar den Julia med skräcken att hon ska höra den på nytt. Rösten är inte tyst någon längre tid och Julia ser sig tvingad att söka hjälp.


Jag tyckte verkligen om Konsten att höra hjärtslag och hade räknat med att bli lika förtjust i den här. Förtjust är inte riktigt rätt sätt att beskriva hur jag känner för den här boken. För mig blev det helt enkelt lite för långsökt med att Julia får rösten av en död person i huvudet. Och från det lyckas räkna ut hur hon ska agera för att uppfylla röstens önskan så att den tystnar. Utöver det så tyckte jag att berättelsen om Nu Nu fick för stor plats i boken. När jag hade läst nästan hela boken var jag säker på att jag aldrig skulle läsa något mer av författaren. Den åsikten ändrade jag när jag hade läst ut boken och det lutar åt att jag kommer att läsa den sista boken i den här trilogin. Hade jag inte tyckt att första boken var så pass bra så hade jag nog inte varit så hård mot den här. Problemet är bara när första boken i en serie är riktigt bra så har jag höga förväntningar på fortsättningen.

Läsvärd. Lättläst och charmig även om det blir lite för konstigt ibland.

Hjärtats innersta röst finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar