Det svarta trädet av Tana French

Toby är en person som alltid har haft förmågan att prata sig ur svåra situationer och komma lindrigt undan oavsett vad han gjort. Han har ett bra jobb, vänner och en flickvän som han ser en framtid med. När Toby en natt upptäcker inbrottstjuvar i sitt hem resulterar det i att han blir grovt misshandlad och det är enbart tur som gör att han överlever. Han får skador som gör att han inte längre känner sig som sig själv och han drar sig undan. När en av hans kusiner ringer och berättar att deras farbror fått cancer och inte längre bör vara ensam och frågar om Toby kan flytta dit blir det en vändning. Toby och hans flickvän flyttar dit och medan Toby gör framsteg blir farbrodern sämre. Under en släktträff leker Tobys kusinbarn i trädgården och i ett hålrum i ett gammalt träd hittar barnen en människoskalle.

Oj så seg den här boken var. Då och då blev det lite spännande eller intressant och sedan blev det ofantligt segt igen. Toby kändes mest som en typisk nollställd kille som glidit fram i livet utan att se vilken tur han har. Den enda karaktären som jag gillade var Tobys farbror Hugo. Det här var verkligen inte en bok för mig. Det är nog så att jag hade uppskattat boken mer om den bara hade bestått av beskrivningar av släktgodset och den tillhörande trädgården. Det här är andra boken jag läser av Tana French och fler kommer det inte att bli.

Inte läsvärd. Segt segt och lite intressant/spännande.

Det svarta trädet finns på Adlibris och Bokus

2 kommentarer:

  1. Jag läste inte ens ut den, tyckte den var så seg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du gjorde rätt val. Jag förstår inte hur den här boken kan vara hyllad

      Radera