Jag försvinner i mörkret av Michelle McNamara

2006 startade Michelle McNamara webbsidan True Crime Diary under åren skrev hon om hundratals olösta brott. Av alla gärningsmän som hon skrivit om är det en som påverkade henne mer än de andra nämligen den som kom att gå under namnet Golden State Killer. Han gjorde sig skyldig till femtio sexövergrepp i norra Kalifornien och tio mord i södra och var verksam i över tio år. I den här boken får man följa Michelles jakt på vem han är genom att leta i arkiv, på nätet och träffa poliser som utredde fallen.


True crime visade sig inte vara en genre för mig. Jag hade höga förhoppningar på boken och trodde att det var tack vare Michelle som Golden State Killer åkte fast, så var det inte riktigt. Den här boken kom ut och skrevs klart efter Michelles död så kanske blev den inte riktigt som hon hade tänkt sig. Jag kände att jag lämnades med många frågor efter att ha läst den här. Om jag vill veta hur det kom sig att polisen fick fast Golden State Killer så får jag förlita mig på Google och nyttan med Michelles arbete vet jag inget om. Michelle var den som myntade smeknamnet Golden State Killer och det verkar vara hennes största bidrag till att få fast honom. Det jag vet är att hon gjorde sitt bästa för att lista ut vem mördaren var men hon lyckades aldrig. Jag är nog mer intresserad av att läsa om varför någon är knäpp nog att mörda och våldta än att läsa om någon som letar på nätet/arkiv och besöker gamla brottsplatser.

Inte läsvärd. Jag är mer intresserad av att läsa en bok skriven ur gärningsmannens eller offrens pespektiv

Jag försvinner i mörkret finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar