Dödsdömd av Sharon Bolton

Det skulle bli en trevlig dag och en rolig överraskning för Isabel. Jessica ville hitta på något roligt för att fira sin syster Isabels födelsedag och valet föll på en ballongfärd. Utöver de båda systrarna så var det flera andra personer med på resan. Färden startade som den skulle och deras pilot Sean visste vad han gjorde. Efter en stunds flygning så ser de en ung kvinna som springer i en trädgård och en man som verkar jaga henne. Jessica säger att hon känner igen mannen men förklarar inte hur det kommer sig. Människorna uppe i ballongen blir vittne till hur mannen tänker slå till kvinnan med en sten men blir avbruten av att någon i ballongen skriker till. Mannen på marken ändrar fokus till personerna i ballongkorgen och siktar på dem med ett gevär. Mannen visar sig vara en god skytt och lyckas få in ett dödligt skott på piloten Sean. Med piloten död och en galning på marken som jagar dem ser inte oddsen bra ut.

Det jag älskar med Sharon Bolton är att hon ger en små bitar av berättelsen och för varje kapitel går det att sätta ihop bitarna till en helhet. Jag irriterade mig på hur en agerar ologiskt i boken för att sedan inse att jag tolkade agerandet som ologiskt bara för att jag inte hade all information. I vanlig ordning så är det spännande och oväntat med den här författaren.

Läsvärd. Spännande bok med karaktärer och historier som vävs ihop.

Dödsdömd finns på Adlibris och Bokus

2 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Jag gillade verkligen Dödsdömd, riktig bladvändare. Bolton har något speciellt. Även när hon håller medelnivå är hon läsvärd just för det där lilla extra

    SvaraRadera