Den krossade tanghästen av Helene Tursten

Eva Karlsson och hennes tax får en otrevlig överraskning under en av sina promenader. En man faller ner framför dem och är nära att krossa taxen Snobben. Mannen som senare identifieras som Richard von Knecht har fallit från sin lägenhet på fjärde våningen. Att han snabbt blev identifierad berodde på att hans fru och son befann sig nere på gatan när han föll. Första tanken hos poliserna är att det handlar om ett självmord men snart visar det sig att det inte är så. Irene Huss med kollegor får ett ordentligt jobb med att reda ut vem som mördat Richard von Knecht och varför.

Det här är första boken om Irene Huss. Eftersom jag alltid stör mig på något i nästan alla böcker så fanns det givetvis något även i den här som irriterade mig. Den här gången var det att jag som läsare kände mig mästrad när det gäller förklaringen om förintelsen och nutida brott som begås mot mörkhyade. Nu är jag inte på det klara med hur det skulle ha varit skrivet för att jag som läsare inte skulle ha känt mig fullständigt dumförklarad men det var så jag kände mig. Annars så tyckte jag att boken var hyfsat spännande och jag blev irriterad på en av poliserna precis som jag förutsätter att man som läsare ska bli.

Läsvärd. Okej deckare som inte gör mig jättesugen på att läsa fler böcker av Helene Tursten.

Den krossade tanghästen finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar