The red badge of courage av Stephen Crane

Henry Fleming beslutar sig för att delta i det amerikanska inbördeskriget fast hans mor avråder honom å det bestämdaste. När han tar avsked av sina skolkamrater möts han av en respekt och beundran. Under resan från sitt hem till Washington möter han många människor som bemöter honom på ett sådant sätt att han känner sig som en hjälte. Bilden han har i huvudet om hur det ska vara att vara soldat visar sig inte stämma alls. Innan den första drabbningen funderar han mycket över om han kommer att stå pall eller lägga benen på ryggen.

Jag fick ännu en gång för mig att jag skulle läsa något på engelska för att hålla liv i språket. Vid det här laget borde jag ha lärt mig att det nog är smartare att välja en bok som är skriven under de senaste 50 åren men icke. Boken är inte tjock men det tog mig lång tid att komma igenom den vilket enbart beror på språket. Här kommer ett litet smakprov från sida 56

"Was pretty good fight, wa´n´t it? he began in a small voice, and then he achived the fortitude to continue. Dern me if I eversee fellers fight so.Laws, how they did fight!"

Det tog mig en bra stund att komma in i språket men efter ett tag blev jag van. Jag gillade boken tack vare att det verkligen går att förstå livet i krig. Soldaterna känns som en levande massa som slukar Henry utan att han själv hinner inse det. Nu vill jag inte avslöja mer än så.

Läsvärd. Känns som en äkta beskrivning av en soldats liv fast författaren själv aldrig stred.
The red badge of courage finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar